TOP 5 książek o wychowaniu dzieci, które trzeba przeczytać

W tym wpisie przedstawiamy 5 najbardziej przydatnych poradników o wychowaniu, które naprawdę wspierają rodziców.

1. Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Natalia i Krzysztof Minge

2. Jak wspierać rozwój przedszkolaka? Monika Sobkowiak

3. Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? Joanna Steinke-Kalembka

4. Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole, dr Ross W. Greene

5. Wychowanie w duchu prostoty, Kim John Payne, Lisa M. Ross

Najlepsze książki o wychowaniu dzieci, które warto przeczytać

Od dzieci można się wiele dowiedzieć. Na przykład, jak bardzo jesteś cierpliwy. - Franklin P. Adams

Jeśli potrzebujesz wsparcia, zrozumienia i potwierdzenia, że są rodzice, którzy zmagają się z podobnymi trudnościami, co ty, sięgnij po poradniki-perełki napisane przez ekspertów, którzy także pragną spełnić się w roli dobrego i mądrego rodzica. Dowiedz się, jak wspierać rozwój dziecka, motywować je do działania, zrozumieć jego emocje, reagować w konfliktowej sytuacji oraz stworzyć mu bezpieczne warunki w przepełionym natłokiem negatywnych informacji świecie. 

1. Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? – Natalia i Krzysztof Minge

Jak_kreatywnie_wspierać_rozwój_dziecka

Zajrzyj do książki Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?

Niezbędnik dla rodziców przekonanych, że nauka czytania, liczenia i języków obcych już na wczesnym etapie dzieciństwa to nie mrzonki, które skrzywdzą dziecko, ale fundament do rozwijania dziecięcych zdolności, gdyż właśnie w pierwszych latach życia mały człowiek uczy się najwięcej

Natalia i Krzysztof Minge, psycholodzy i autorzy tej książki, przedstawiają mnóstwo pomysłów na kreatywne gry i zabawy, które są edukacyjne nie tylko z nazwy. Wspierają najważniejsze obszary rozwoju małego człowieka, a do ich przeprowadzenia nie trzeba drogich gadżetów. Wszystkie zostały sprawdzone w praktyce.

Autorzy udowadniają, że rodzicielski entuzjazm, wytrwałość i wiara w to, że wiedza daje ogromne możliwości, wyzwalają w dzieciach ciekawość świata, chęć do eksperymentowania, zadawania pytań, analizowania i wyciągania wniosków, co potwierdza przykład czwórki ich dzieci, które nauczyły się m.in. płynnie czytać przed drugim rokiem życia.

Autorom nie chodzi jednak o obsesyjno-kompulsywne przyspieszanie rozwoju, lecz o wykorzystanie ogromnego wrodzonego potencjału. Nowo narodzony człowiek ma większą potencjalną inteligencję, niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał! A do tego uczy się nieprawdopodobnie szybko, zarówno pod względem motorycznym, poznawczym, jak i emocjonalno-społecznym.

Jeśli stymuluje się zmysł wzroku dziecka, szybciej i łatwiej rozpoznaje ono kształty i figury. Jeśli zapewni mu się różnorodne bodźce słuchowe, wówczas szybciej rozwijają się u niego obszary mózgu odpowiedzialne za słyszenie, mowę i inteligencję. Z kolei kontakt fizyczny (przytulanie, głaskanie, kołysanie) odpowiada za bliską i bezpieczną więź emocjonalną.

Od tego, w jaki sposób będą stymulowane obszary rozwoju dziecka, zależy to, jak szybko będzie ono przyswajało wiedzę i nowe umiejętności. Sprawdź koniecznie, co możesz zrobić dla rozwoju swojego dziecka.

2. Jak wspierać rozwój przedszkolaka? – Monika Sobkowiak

Jak_wspierać_rozwój_przedszkolaka

Zajrzyj do książki Jak wspierać rozwój przedszkolaka?

Kompendium wiedzy o przedszkolaku opracowane przez Monikę Sobkowiak, nauczycielkę wychowania przedszkolnego, neurologopedkę i autorkę bloga Pani Monia. Jeśli zależy ci na wszechstronnym wspieraniu rozwoju twojego dziecka, koniecznie przeczytaj tę książkę i wypróbuj przedstawione w niej zabawy, które kształtują umiejętności przydatne w przedszkolu, szkole i przyszłej karierze zawodowej zarówno artysty i naukowca, jak i sportowca czy rapera.

Autorka pokazuje, że nauka przez zabawę to fascynująca przygoda, daleka od przestarzałych metod dydaktycznych, które sukces życiowy wiązały głównie z typowo szkolnymi umiejętnościami, takimi jak czytanie czy liczenie w pamięci. Z książki dowiesz się również, że zdolności do myślenia analitycznego, twórczego rozwiązywania problemów, programowania prostych narzędzi, komponowania własnych piosenek czy nagrywania filmów będą w przyszłości tak samo ważne jak podstawowe umiejętności pisania i rachowania.

Ogromną rolę będą odgrywać również pasja, entuzjazm i odwaga w pokonywaniu wyzwań oraz trudności. Jeśli chcesz zatem rozwijać u dziecka inteligencję emocjonalną, kompetencje cyfrowe i umiejętność posługiwania się nowymi technologiami, to warto sięgnąć po pomysły i pomoce, które będą budzić zainteresowanie małego człowieka, zachęcać go do działania i umożliwiać mu samodzielną aktywność.

W każdym rozdziale znajduje się teoretyczne minimum, które pozwoli zrozumieć potrzeby i możliwości trzy-, cztero-, pięcio- i sześciolatków, oraz propozycje zaskakujących, intrygujących i uwielbianych przez dzieci zabaw. Każdą z nich można z łatwością przeprowadzić w domu, bez długich przygotowań. Miłej zabawy!

3. Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? – Joanna Steinke-Kalembka

Dodaj_mi_skrzydeł

Zajrzyj do książki Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?

Poradnik o tym, jak rozmawiać z dzieckiem, by umiało się motywować do działania – do nauki, odrabiania lekcji, dbania o porządek w domu, przestrzegania reguł czy rozwijania swoich pasji zamiast marnowania czasu przed ekranem komputera czy smartfona. Przyda się przede wszystkim rodzicom dzieci w wieku 7–14 lat, bo właśnie w tym okresie pojawiają się największe problemy z motywacją oraz uzależnieniem od internetu.

Mocną stroną książki są narzędzia do zarządzania motywacją wewnętrzną. Liczne scenki i przykładowe rozmowy z dzieckiem świetnie ilustrują wiedzę teoretyczną, którą autorka przedstawia w przystępny sposób. Wiele ćwiczeń i wskazówek w tej książce jest skierowanych do rodziców i opiekunów.

Joanna Steinke-Kalembka, autorka tej ksiażki i bloga Edukowisko, przytaczając liczne badania naukowe, udowadnia, że motywowanie opiera się na współpracy między dorosłym a dzieckiem. Jeśli rodzic chce, aby dziecko było zmotywowane, musi najpierw nauczyć się z nim współpracować. Dobra współpraca, porównana do wspólnego wiosłowania, opiera się na czterech strategiach. Są to:

- aktywne słuchanie,
- pytania otwierające, polegające na wydobywaniu od dziecka rozwiązań, które pomogą mu uporać się z napotkaną trudnością i zapewnią autonomię, - dowartościowywanie z pomocą mądrych pochwał
- oraz trafne podsumowania.

Zamiast więc pytać dziecko, dlaczego nie chce czegoś zrobić, np. wyjść z psem lub uczyć się do sprawdzianów, skupiając się nieświadomie na wzmacnianiu jego niechęci do tych działań, nauczysz się szukać razem z dzieckiem wyjścia z sytuacji, tak aby pokazać mu, że wierzysz w jego umiejętność poradzenia sobie z konkretną trudnością.

Odkryjesz, że relacja oparta na zaufaniu do kompetencji dziecka: Wierzę, że dasz radę, że potrafisz, będzie skuteczniejsza niż stara i dobrze znana metoda kija i marchewki, która w przyszłości może mieć negatywne konsekwencje. Jeśli więc chcesz, aby dziecko cię słuchało, musisz najpierw nauczyć się słuchać tego, co ono mówi.

4. Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole – dr Ross W. Greene

Trudne_emocje_u_dzieci

Zajrzyj do książki Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole

Dr Ross W. Green jest cenionym psychiatrą, pracownikiem naukowym i autorem popartej badaniami metody rozwiązywania problemów z dzieckiem poprzez współdziałanie. Metoda ta została wypróbowana i sprawdzona przez 500 000 rodziców na całym świecie. Jej celem jest proaktywne podejście do dziecka i jego trudności, zakłada bowiem, że dziecko współpracuje z rodzicami i otoczeniem, czyli jest „grzeczne”, gdy posiada strategie do radzenia sobie z emocjami.

Trudne zachowania u dziecka wynikają więc z braku umiejętności adaptacji do sytuacji i oczekiwań dorosłych, tolerowania frustracji i rozwiązywania problemów, a nie z chęci zwrócenia na siebie uwagi czy zamiaru manipulowania innymi. Wyobrażenia dorosłych o idealnym dziecku, które czasami sprawia zbyt dużo kłopotów, jest bardziej wybuchowe i drażliwe, utrudniają spojrzenie na małego człowieka jak na odrębną istotę z własnym temperamentem i cechami charakteru.

Właśnie wtedy z pomocą przychodzi dr Ross W. Greene, który przedstawia konkretny plan działań wraz ze wskazówkami i zachęca do tego, aby szukać prawdziwych przyczyn trudności dziecka, zamiast koncentrować na zapalnych sytuacjach i zachowaniach, które wynikają z kolejnego gwałtownego wybuchu. 

Mocną stroną tej książki są liczne przykłady sytuacji i dialogów, dzięki którym łatwiej zastosować metodę współdziałania w praktyce i nauczyć dziecko pozytywnie reagować w rozmowach z rodziną, rówieśnikami i nauczycielami. A to wszystko bez kar, nagród i zakazów!

5. Wychowanie w duchu prostoty – Kim John Payne, Lisa M. Ross

Wychowanie_w_duchu_prostoty

Zajrzyj do książki Wychowanie w duchu prostoty

W tej książce znajdziesz rady, których mógłby udzielić ci najlepszy przyjaciel w codziennych rodzicielskich zmaganiach.

Kim John Payne, światowej sławy pedagog, edukator i ekspert ds. wychowania dodaje otuchy wszystkim rodzicom, którzy są zabiegani i cierpią na chroniczny brak czasu, tym, którzy próbują przetrwać trudny okres w życiu swoich dzieci i osiągnąć przy tym spokój dalajlamy, a także tym, którzy zamartwiają się, czy nie poświęcają zbyt mało czasu i pieniędzy na zajęcia dodatkowe lub atrakcje poza domem.

Dzieci do rozwoju potrzebują przede wszystkim swobody, poczucia bliskości oraz czasu i przestrzeni. Gdy są przytłoczone presją i tempem codziennego życia, nie ma czasu na przepracowanie własnych problemów. Odrobina wypoczynku i czasu na podładowanie baterii to najlepsze lekarstwo, jakie możemy zaoferować małemu człowiekowi.

Zamiast nowych zabawek, morałów czy kolejnych treningów wystarczy podarować dziecku swoją uwagę. Na tym polega m.in. wychowanie w duchu prostoty – na wprowadzaniu harmonii i upraszczaniu życia rodzinnego.

Zaproponowane przez autora cztery stopnie upraszczania pomagają przeorganizować życie dzieci. Pozbycie się nadmiaru zabawek, książek i bibelotów z dziecięcych pokojów, wprowadzenie rytmu dnia, np. stałej pory wspólnych posiłków, przeplatanie spokojnych dni aktywnymi, odfiltrowanie świata dorosłych ze świata dzieci poprzez eliminację wiadomości przeznaczonych tylko dla dorosłych – to skuteczne narzędzia do uporządkowania codziennego rozgardiaszu.

Warto zapewnić dzieciom swobodę niezbędną do tego, aby stały się sobą, a sobie spokój. 

Miłej lektury!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć